KETAKUTAN DENGAN BAJU DOKTOR.

...Diri Dibelenggu Dengan Ketakutan Baju Putih Doktor...

Assalammualaikum w.b.t

Salam kejayaan buat diri anda selaku pengunjung blog ini. Pasti anda mahu men'update' ilmu dari laman rasmi CHE QIIM TRAINING & CONSULTANCY. Terima kasih kerana menjadi 'pengikut setia' CHE QIIM TRAINING & CONSULTANCY.

"Che Qiim, saya nak tanya. Anxiety dan white coat syndrome boleh dirawat tak? Bila saya jumpa dengan Doktor terus BP saya naik. Ada satu ketika BP saya naik bacaannya 170/100. Ada satu masa bacaan BP saya mencapai 200"
tanya klien melalui whatsap.

Klien ini berumur 40 tahun. Telah disahkan oleh doktor yang merawatnya bahawa klien menghidap 'kerisauan terhadap baju doktor'. Bahasa paling mudah adalah 'anxiety terhadap white coat'. Doktor yang merawat beliau merasa hairan dan mencadangkan agar klien dirujuk kepada pakar yang boleh membantu klien. Alhamdulillah, klien dapat bertemu dengan saya dengan gerakkan kuasa illahi.

Klien : Che Qiim, saya datang jumpa ini nak buang 'anxiety dan white coat syndrome' saya. Baru ni di kampung, apabila saya menerima perkhabaran bahawa suami saya kena berpindah kerja di pantai timur , keadaan diri saya tak menentu,Fikir macamana saya nak hidup di KL kalau suami pindah ke sana. Dua minggu ni, saya rasa tiga, empat kali menangis. Rasa macam'lemas' seolah ditekan ke laut dalam. Saya tak suka rasa ni''.

Saya : Ok, baiklah, Saya memahami apa yang sedang dirasai oleh diri puan. Sekarang, puan nak membuang 'anxiety' dan 'white coat syndrome' atau menguruskannya dengan ilmu. Di tempat saya ni 'tiada istilah buang anxiety / white coat syndrome'. Yang ada hanyalah menguruskannya dengan ilmu. Puan nak mana satu?

Klien : Saya nak menguruskannya Che Qiim.

Saya : Baiklah, Sekarang buat aktiviti 'simple ini'. Tuliskan apa yang diri rasa di dalam kotak 'mental compartment ini'. Lepas tu, kita 'forensikkan' secara 'detail'.

Klien menjalani aktiviti ini dalam tempohan masa 60 minit. Dan, akhirnya klien sedar bahawa apa yang sangat ditakutinya adalah melalui kata-kata dirinya, "Saya takut kena penyakit darah tinggi".

Saya : Baik. Melalui forensik kesihatan mental dan emosi puan ni, didapati puan takut dengan penyakit darah tinggi.  Sebenarnya, semua orang ada penyakit ini. Namun, semakin kita takut terhadap penyakit ini, semakin cepatlah ia datang pada diri kita. Maka, daripada ketakutan terhadap penyakit darah tinggi ni, apa yang puan nak daripada isu yang terjadi pada diri puan? Puan  nak apa ?

Klien : Saya nak urus ketakutan saya terhadap penyakit darah tinggi ni.

Saya : Bagus. Persoalannya adalah, macamana puan boleh dapat ayat 'ketakutan terhadap penyakit darah tinggi' ? Puan dapat ayat ni dari siapa ?

Klien :  Oh. Ok. Saya baru teringat bahawa waktu saya kecil dahulu mak saya sering cakap pada kami adik beradik dengan ayat' hangpa tak perlu risaulah. Satu hari hangpa kena darah tinggi juga macam mak'. 

Saya : Baiklah puan. apa yang maknya tuturkan itu secara tak langsung dinamakan sebagai 'sumpahan' kepada adik beradik termasuk diri puan. Dan, puan MEMPERCAYAINYA di minda bawah sedar puan. Kerana itu ianya memberi impak pada kesihatan diri puan sekarang.

Klien : Betul tu Che Qiim. Bila saya duduk sorang diri dan mula menyenaraikan apa sebenarnya yang berlaku pada diri saya, saya dapati 'akar permasalahan' saya itu adalah berdasarkan apa yang mak saya pernah cakap pada saya waktu kecil. Rupanya ianya satu KEPERCAYAAN yang TELAH TERTANAM LAMA DI MINDA BAWAH SEDAR saya. Patutlah BP saya melonjak-lonjak sampai 200 (bahagian atas).

Proses 'forensik kesejahteraan mental dan emosi' klien terus berjalan selama 3 jam. Dan, pada akhir sesi klinikal terapi klien merasa satu kelainan pada diri dalamannya. Setiap klien yang mendapatkah khidmat klinikal terapi di tempat saya mengalami pelbagai reaksi, Ada yang selepas diterima merasa panas pada keseluruhan badan. Ada pula yang berpeluh macam baru lepas menunggang basikal. Ianya bergantung pada isu diri klien tersebut.

Apa yang perlu diselesaikan dalam diri klien ini adalah mengubah kepercayaan dalaman diri yang telah lama 'dipahat oleh ibunya' kepada kepercayaan diri yang baharu. Minda bawah sedarnya disusun kembali melalui kejadian yang telah dialami oleh dirinya. 3 jam yang penuh makna dan bernilai tinggi.

Klien : Insyallah, mulai sekarang saya sudah ada ilmu bagaimana mengurus anxiety dan white coat syndrome saya. Terima kasih Che Qiim. Untuk pengetahuan Che Qiim, suami saya puas hati apabila saya jumpa Che Qiim tempoh hari. Terlalu banyak perubahan berlaku pada diri saya yang 'husband' perasan. Kerana itu kali ini, suami bawa sekali lagi jumpa Che Qiim dengan isu yang lain pula."

Alhamdulillah. Ianya sudah menjadi tugas dan tanggungjawab saya memberikan perkhidmatan terbaik pada klien saya. Ada juga 'kisah yang tak berjaya' apabila saya merawat klien. Bila saya perhati secara mendalam terhadap klien jenis macaman ni (yang lama tak disembuhkan oleh Allah), didapati diri klien banyak 'complain' dengan apa yang Allah timpakan ke atas dirinya. Kesian pun ada. Namun, ianya berbalik pada diri klien sendiri.

Perawat hanya membantu merawat 10% sahaja. Lebihan 90% adalah pada diri klien. Sekiranya kilen mahu terus dirawat tanpa mahu belajar ilmu tentang kesakitan yang dialaminya, maka proses penyembuhan semakin lambat.  Macam-macam ragam klien saya ni.  Terima kasih kepada anda yang menjadikan CHE QIIM TRAINING & CONSULTANCY sebagai JURULATIH & TERAPIS PERIBADI ANDA. 

"BRINGS OUT THE BEST".

Syukur Alhamdulillah Atas Maklumbalas Klien Ini.


* Kes ini telah ditangani melalui sesi klinikal terapi bertarikh 14/06/2019 (Jumaat). Klien merupakan seorang penjawat awam sebuah organisasi di Malaysia. Telah mendapatkan khidmat klinikal hipnoterapi forensik bagi mengatasi isu 'anxiety' dan 'white coat syndrome'. Sesi pertemuan sebanyak 2 kali dan beliau akan meneruskan sesi KHAS FAMILI FORENSIK bersama CHE QIIM TRAINING & CONSULTANCY selaku JURULATIH & TERAPIS PERIBADI BELIAU.


CHE QIIM 
Mental Health Forensic
Che Qiim Training & Consultancy.
Merupakan seorang mental health forensic. Berpengalaman luas di dalam industri latihan  sumber insan sejak 2003 hingga kini. Graduan Bahasa Arab dari Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS), 2000-2003. Memiliki kelayakan di dalam bidang pembelajaran profesional (NLP & Klinikal Hipnoterapi) dibawah badan National Federation Of NLP, NFNLP-USA dan International Association Of Counselors & Therapist (IACT-USA) dan Language & Profile (LAB Profiler, SS.Canada). Untuk bidang kesihatan mental & emosi, beliau mempunyai kelayakan ‘Certified Practitioner Clinical Mental Health Counseling’(UPSI), Certified Mental Health Management Practitioner (SITC) dan Certified Psychology Forensic (SITC). Merupakan pembentang kertas kerja ‘Hipnoterapi Merawat Kemarahan Diri’ di Seminar Kaunseling Peringkat Kebangsaan 2015.dan Pembentang kertas kerja ‘Aplikasi NLP Untuk Pengekalan Tingkahlaku Positif Komuniti” di 9th National Public Health Conference 2018, Persatuan Perubatan Kesihatan Awam Malaysia. Telah menulis 2 buah buku iaitu “Menjadi Bomoh (Terapis Emosi)” dan “Kunci Penyembuhan Jiwa.”. Beliau boleh dihubungi melalui talian 019-204 4036.

Comments

Popular posts from this blog

HIPNOTERAPI SATU PENGAMATAN ; PENGALAMAN DI CHE QIIM TRAINING & CONSULTANCY

AKHIRI TRAUMA ANDA DENGAN CTC

"SELAMAT" KAH TEMPAT KERJA ANDA ?